fredag 7 september 2012

Vem läser denna blogg?

Det skulle vara roligt att veta vilka som läser och följer denna blogg. Skriv gärna en kommentar om vem ni är. Skriv gärna om vad ni skulle vilja att vi tar upp i bloggen. Hoppas ni får en fin helg!

34 kommentarer:

  1. Hej, det är intressant att följa förberedelserna med båten, däremot är jag inte särskilt intresserad av motion. Det ska bli kul att följa er när ni börjar hemseglingen från Holland med hamnbesök, kanalfärden och mycket annat som händer i en båt. Själv hyrde jag för länge sedan en motorbåt och körde på Hollands kanaler i två veckor, väldigt trevligt. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, blir nog inte så mycket motion på denna bloggen. Ja, snart åker vi ner. Vi ska försöka att blogga så ofta vi får en hamn med Wi-Fi. Den första förmodligen redan på fredag kväll. Låter trevligt med en kanalfärd i Holland. Det får vi ta en annan gång =) Tack för lyckönskningen ;-)

      Radera
  2. Mauritx från maringuiden läser din blogg just nu, vilken äventyr, hoppas det bästa och massor med vind och sol för nästa säsong.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mauritx, kul att du hittat hit =) ska bli riktigt kul att segla till våren.

      Radera
  3. Hej!

    Jag följer din blogg och tycker att den är intressant. Själv funderar jag på (att kanske) segla till Amsterdam och tillbaka till våren/försommaren som min första längre seglats. Jag har då en månad på mig.

    Olof

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Olof,
      Trevligt att du hittat hit. Vi seglade från Rotterdam till Malmö på 12 dagar. Amsterdam är ca. 90-100 distans närmare. Jag rekommenderar att gå i dem holländska kanalerna. Vill du ha masten uppe ska du gå "Standing mast route". Då har du öppningsbara broar som klarar din mast.

      Radera
  4. Hej!

    Olof här igen. Jag tog upp min båt förra veckan men drömmer redan om kommande resor. Förstår att du också gör det. En fråga, Har du färska sjökort till Holland som du vill sälja? Jag har kort i plottern men vill ha papperskort också.

    Mvh

    Olof
    (o.thorncrantz@telia.com)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Olof,

      Viken väg har du tänkt att gå? Genom kanalerna via Harvingen och Den Helder eller på utsidan (Nordsjön)? Jag har en del sjökort fast i en ganska stor skala. Ska titta på dem när jag kommer till båten imorgon eller på torsdag. Så tar jag några bilder och mailar dig.

      Radera
  5. Jag och min fru har hittat din härliga blogg. Vi har en winga 25 men är såååå sugna på att byta upp oss till en HR 352. Dammsugit internet efter bilder och info. Tyvärr har vi inte fått tillfälle att gå ombord på en.
    Kul att du ligger i Råå, där är vi ofta med våran båt. Trevlig hamn, nära till Hjertmans.
    Ha det gött!!!

    /Göran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Göran med fru, ;-)
      Roligt att du hittat hit. HR 352 är en mycket trevlig båt. Jag letade i 3 år innan jag hittade en som tillgodosåg mina krav. Jag ville ha ett relativt nytt teakdäck, bogpropeller och ankarspel. Så jag fick leta långt bort innan jag hittade den rätta. Ni är så välkomna att titta in när ni är i Råå till våren. Vi har faktiskt 3st HR 352:or i vår hamn nu. Alltid bra att kunna få tips och råd av varandra. Hoppas ni också slår till med en 352:a.. Ha det gott!

      Radera
    2. Var på Hjertmans idag. Passade på att strosa lite i hamnen. Såg din fina HELLA. Så förbannat vacker hon var!!!
      Synd du inte var, skulle vara kul att snacka lite skit med dig.

      Göran (med fru);-)

      Radera
  6. Tjena Göran,
    Har jobbat idag, men kommer vara där större av dagen imorgon Söndag.. från ca. 1200 och framåt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Blir det något båtjobb idag eller? Jag kan KANSKE hjälpa dig lite med konserveringstips. Jag har i och för sig en Yanmar-motor men principerna måste väl vara lika. Besöker dig gärna i hamnen idag. Jag är SÅÅÅ sugen på att äntra en 352:a!!!!


      Göran

      Radera
    2. Tjena Göran, Jag ska ner idag men är inte nere i hamnen förrän 1330... du är välkommen =)

      Radera
  7. Hej Adam,

    Äger också en HR352. Köpt 2011 i Holland.
    /Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt Fredrik,, var har du den?

      Radera
  8. Hej Adam,
    hittade din blogg. Vi köpte också en HR 352, fast för ett år sedan. Ingenting fungerade av det tekninska. Vi har bytt allt. Du kan se delar av vårt arbete på vår nättidning www.dagensbatliv.se , se under bla Båtvård. Det finns en hel del annat där också.
    Mvh
    Bengt Utterström
    bengt@dagensbatliv.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bengt, Tack för din kommentar. Jag ska absolut kolla in er sida. Var har ni er hemma hamn?

      Radera
  9. Hej Adam.

    Hittade din blogg när jag sökte efter HR-bloggar. Vi har precis bytt upp oss från vår gamla Shipman 28 till en Hallberg-Rassy 34 så det är lite kul att läsa om andra som gjort ungefär samma resa.
    Just nu ligger båten i Göteborg men hemmahamn är normalt Limhamn så Råå och Helsingborg har man ju varit i några gånger;-)

    Vi tittade också på HR 352 när vi började vårt sökande efter vår nya båt men det slutade som sagt med en 34:a.

    Hälsningar
    Jim på Hopplatofflan

    SvaraRadera
  10. Tjena Jim,
    Härligt att du hittat hit och gött att du också har en HR. 34:an seglar ju bättre än 352:an. Har för mig att 34:an har ett lys på 1,18 och 352:an 1,08. Men tur att man inte kappseglar så då är farten inte så viktig. Vad gör ni i Göteborg? Har ni båten i eller ska ni göra något underhållsarbete på varv där uppe? Ligger du i Limhamn så lär vi säkert ses då vi är i Malmö en del. Har släkten där. Men vi ligger oftast i Dockan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, fartresurserna var ju en del av våra funderingar när vi skulle välja ny båt. Men till sist hade vi satt ett ålderskrav - båten skulle inte vara äldre än 10-12 år då vi genom åren har haft allt för många renoveringsobjekt. Nu var det dags att ha en båt som inte behöver fixas med.....och det vet vu ju alla att någon sådan båt hittar man inte oavsett ålder:)

      Då det affären gjordes rätt sent i höstas så var båten redan landsatt i kallhall i Göteborg. Fördelen är att det i princip bara är att sjösätta den till våren då det mesta readn är fixat.

      Radera
    2. Det låter super.. då får vi hoppas att våren kommer tidigt så vi kan börja segla. Själv skall jag bara ta upp båten för att spola rent den undertill. Sen åker den åter i direkt. Jag tar upp den till nästa höst istället. Som du säger det spelar inte någon roll hur gammal båten är. Det finns alltid underhållsarbete och förbättringar man kan göra ;-)

      Radera
  11. Hej Adam
    En lille hilsen her fra Danmark.
    Jeg er også den lykkelige ejer af en HR352 fra 1985. Har båden liggende i Frederiksværk Havn ved indsejlingen til Roskilde fjord.
    Glæder mig vældigt til det bliver forår så vi kan komme på vandet igen :-)
    vh.
    Bo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bo,
      Kul att du hittat hit och att du också har en HR352.. Vi kanske ses till våren eller i sommar i någon hamn =)

      Radera
  12. Hej Adam,

    Jag funderar på att segla till och från Amsterdam under nästa sommar. Tänkte att gå via Kielkanalen och "Mast uppe-rutten" på kanalerna genom Holland dit och utomskärs på Nordsjön från Den Helder och hem, via Thyborön och Limfjorden. Min fråga är: Varför gick du ut på Nordsjön efter Delfzijl på din segling mot Brusbyttel? Finns det ingen kanalväg den sträckan? Mast uppe och sticker 2 meter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Micke,
      Vad jag vet så finns det ingen kanalväg till Brünsbuttel där man kan ha masten uppe. Även vi som bara stack 1,7 lyckades gå på grund ett 5 tal ggr. Bara gyttja iochförsig men ändå. Det var bara att backa samma väg som man kom och gasa på igen. Gäller att hela tiden ligga i mitten av kanalen. Hörde efteråt att man kunde ropa upp slussen så kunde dem pumpa in mer vatten ifall man stod för hårt på grund. Lycka till med er segling. Vad har du för båt? Ska ni till Amsterdam så kan ni ju ligga i Seaport marina och ta bussen in till Amsterdam.

      Radera
    2. Tack för svar och tips. Vi har en Comfortina 38 (sticker 2 meter och behöver 19 meter brohöjd). Varit i Holland mycket per bil. Seglade längs Norges västkust 2011 och kände på Nordsjön. Tänkte kombinera genom att åka inomskärs dit och utomskärs hem, förhoppningsvis med undanvind då.

      Radera
  13. Hej,
    jag hoppas köpa en HR352 eller 36 inom de kommande 1-2 åren och läser med stort intresse det du skriver. Bra att veta om det är mycket att fixa på de litet äldre 352:orna än 36:orna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En 36 kan vara i betydligt sämre skick en en fin 352:a. Att 352 är långkölad gör den stabil på långa ben. Du kan med lätthet släppa ratten en stund utan att båten sticker iväg på fel kurs.

      Radera