måndag 10 juni 2013

Rengöring av färskvattentanken





I helgen skruvade jag loss manluckorna till färskvattentanken för att se hur det såg ut. Jag blev ju inte direkt förvånad för jag har krupit runt i stora färskvattentankar på stora lastfartyg. Ni kan se på den nedersta bilden hur det såg ut när jag öppnade upp. Nu har jag börjat rengöra tanken men det kommer att ta åtskilliga dagar att göra rent. Bilder kommer sedan på den rena tanken. På den andra bilden har jag börjat rengöringen och det blir en betydligt renare. Sedan skall jag ha i rengöringstabletter som tar den sista skiten och samtidigt desinficerar hela systemet.

10 kommentarer:

  1. Hej! Vi har oxå rengjort vattentanken på vår nyligen anskaffade HR 352 / 193 "Ecume de Nuit" (betyder Mareld). Köpt av en äldre belgiare, båten registrerad i Wilmington på USA:s ostkust. Mycket välskött. Med undantag för vattentanken som vi nu med stor möda gjort ren. Vi har efteråt "medecinerat" tanken med mängder av piller som ska hålla tank och vatten i prima drickbart skick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att ni hittat en fin båt. Ja, det var inget kul att rengöra denna tank. Men det värsta fick man rent. Jag körde också en gäng tabletter för att desinficera tanken. Hoppas det är rent nu =)

      Radera
    2. Har ni någon blogg eller bilder på er båt?

      Radera
  2. Att rengöra vattentanken står också på vår att-göra-lista. Var det svårt att komma åt överallt? Ska man byta packningar eller liknande när man öpnnar man-luckorna? Något speciellt man ska tänka på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lasse,
      Ja det var inte lätt alls. Jag tog nog bara det värsta. Körde med div. förlägningsskaft för att få bort den värsta skiten. Det är verkligen trångt. Jag passade på att byta ut nivåmätaren då den gamla hade rostat/ärgat sönder. Sen körde jag i rengörningstabletter för att få bort den resterande skiten.

      Radera
    2. Jag satte tillbaks de gamla packningarna då de var i bra skick. Annars kan du köpa nya på Hallberg Rassys sida.. tror de går på 400kr paret.

      Radera
    3. Ska ner till båten i veckan och plocka ner seglen. Dags att förbereda för avmastning och uppläggning snart.

      Radera
  3. Hi

    I consider to buy Hallberg Rassy 352. So I would be glad to get any comment and tip from you. I will be sailing with my wife (and may be some my friends), regards, Andy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello Andrzej and thanks for your mail. Where do you live and how much are you prepared to pay.. i think the price is depending of how good the condition of the boat is. You can get it from may be 50 000 Euro to 120 000 Euro. A boat with a quite new teak deck is to prefer. Also a bow thruster is good to have for eazier manover of the boat.

      Radera
    2. You can also join our facebook group: https://www.facebook.com/pages/Hallberg-Rassy-352/146476495517494

      Radera