tisdag 27 november 2012

Glykol på sjövatten sidan



Idag var jag nere i båten för att köra i glykol på sjövatten sidan. Färsk vatten sidan har jag redan kollat upp och fyllt på ny fräsch glykol. Men idag var det dags för sjövattnet att få sig en dos. Jag stängde kulventilen till intaget och tog loss slangen och satte den i en pytts med färklvatten. Då hamnen redan kopplat bort färsk vattnet på bryggan får man snällt traska bort och hämta vatten i pyttsar/hinkar. Jag hade en pytts till med färsk vatten som jag fyllde på när pumpen sög. Därefter fylde jag på med 10liter glykolblandning och stoppade motorn just innan den tog slut. Så nu är hela motorn vinterkonserverad och skulle strömmen av någon anledning slå ifrån så är motorn ändå fylld med glykol. Man ser på den ena slangen hur den gröna glykolen är vackert fylld =) Jag har 3 st frost vakter i båten som ska hålla ca. 6 grader. Detta för att driva ut fukten ur båten samt hålla genomföringarna frostfria. Jag har även 4 st torrbollar som drar ut lite fukt också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar