torsdag 4 oktober 2012

Brunsbüttel - Kiel - Malmö



Att gå i Kielkanalen är ingen höjdare såhär på höstkanten. Det regnade nästan hela tiden och vi ville bara att tiden skulle gå så fort som möjligt. Det blåste rejält i marinan i Brunsbüttel så vi kom iväg först vid 11 tiden. Det medförde att vi fick slussa ut vid 21 tiden på kvällen när det var mörkt. Naturligtvis ösregnade det i slussen och det var snorhalt nere på den flytande bryggan när vi skulle förtöja. Bogpropellern var åter ur funktion. Vi förtöjde i Kiel marina och nästa dag hade vi problem att installera den nya mjukvaran till plottern (Raymarine c80).. jag fick med mig ett Micro SD kort med en CF adapter och det funkade inte alls. Satt i flera timmar med raymarine support men till slut gick vi från Kiel utan en fungerande plotter. Vi fick navigera endast med en GPS, transportörer, passare och pappers sjökort. Resan mellan Kiel och Malmö tog 37 timmar. Jag var jäkligt trött när jag kom till Malmö.. vi förtöjde vid midnatt i Dockan i Malmö och jag lyckades backa in utan bogpropeller. När jag gick till kojs hade jag varit vaken i 43 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar