måndag 1 oktober 2012

Holländska kanalerna

Vi gick för motor från Den Helder till Harlingen. Det var ganska trångt så vi valde att inte segla.. på vägen såg vi många skolfartyg som denna klassiska typiska båttypen som ses överst. Det förvånade oss hur dem kunde gå ut på djup som 1 meter.. men nä dem sedan kom ut på djupare vatten fälldes sidokölen ner och dem seglade iväg. Vi slussade in på dem holländska kanalena i Tjerk Hiddessussen och var nu förskonade från dem kraftiga vindarna. Vi hade fått anvisningar av Hamnkaptenen i Den Helder var vi skulle ta oss igenom. När det började skymma letatde vi upp första bästa marina som inte var tillräckligt djup för oss och vi var tvungna att lägga oss just vid inloppet till hamnen. (näst sista bilden). Som tur fick vi hjälp av hamnkaptenen, som hjälpte oss med förlängningskabel så vi kunde få värme och ladda vara telefoner. Vi gick lite lätt på grund, men det var bara en sandbank så det var inget att bry sig om. Dagen efter fortsatte vi vår resa men tydligen hade vi fått fel anvisningar i Den Helder och blev stoppade av en trevlig brovakt som förklarde att vi måste vända tillbaka och ta en annan väg för att inte behöva ta ner masten. (Standing mast route). Vi svängde styrbord men skulle ha gått babord mot Dokkum. Se motorvägs skyltarna =) Här förlorade vi ca. 4 timmar och resan blev en dag längre än beräknat. Mellan kl. 16-18 var broarna stängda,, så man fick snällt förtöja och passa på att äta lite mat. Men det gäller att förtöja ordentligt för dem stora pråmarna fortsätter att blåsa på då dem går under broarna. Vi gick i runda svängar genom 50 öppningsbara broar i denna kanal.